Çocuk yetersiz bir birey değildir. Tüm canlılar gibi çocuk da
bağımsızlığını yani kimsenin yardımı olmadan kendi ayakları üstünde
durabilmeyi ister.
Çocuğa saygı duymak gerekir aksi
takdirde ona seçimlerini gerçekleştirmesi için fırsat vermediğimizden
çocuğun kişiliğini doğru değerlendiremeyiz.
Çocuk, öğrenme sürecini gelişimindeki ihtiyaçlara uygun olarak kendi kendine yönetebilme becerisine sahiptir.
Çocuklar yetişkinlerden farklı şekilde bilgi alır ve öğrenir.
Çocuğun
gelişimi hakkındaki bilgi çocuğun Montessori Yöntemi’ne göre düzenlenen
bir çevreyle kurduğu ilişkinin gözlemlenmesiyle elde edilir. Öğretmenin
gözlemleri değerlendirilir, çocuğun ilerlemesi bu verilere göre takip
edilir ve düzenlenir.
Gelişim süreci içinde çocuğun
çevresindeki bazı uyaranlara karşı zaman zaman daha duyarlı olduğu
dönemler vardır. Bu dönemlerde öğrenme diğer dönemlere göre çok hızlı,
yoğun ve etkisi güçlüdür. Hayatın ilk altı yılında mümkün olan duyarlı
dönemlerde çocuk dile, sosyal ilişkilere, duyularını geliştirmeye ve
inceltmeye, bilgilerini sınıflandırma ve derecelendirmeye eğilimli olur.
Bu nedenle çocuğun içinde bulunduğu mekan onun gelişimine uygun ve
destekleyecek bir biçimde düzenlenmelidir.
Hayatın ilk
altı yılı yaşamın daha sonraki yıllarıyla kıyaslanamayacak kadar
değerlidir. Çocuk yetişkinliğinde kullanacağı hayat becerilerinin büyük
bir kısmını bu ilk altı yılda inşa eder. En önemlisi çocuğun bilgiyi
alma ve işleme becerisi bu dönemde çok yüksektir ve en verimli şekilde
değerlendirilmesi gerekir.
İlk altı yaşta çocuklara sözel
olarak bilgi iletilmesi yararsız bir çabadır. Çocuklar bu dönemde
bilgiyi mutlak surette yaparak ve yaşayarak alırlar. Sorun bilgiyi alma
ve değerlendirme sürecinin çocuğa nasıl yaşatılabileceğidir. Montessori
araçları çocuğun bilgiyi yaşayarak keşfedebilmesini sağlar çünkü artık
bilgi, sözel ve soyut değil ama çocuğun eliyle işleyebileceği somut bir
biçimdedir.
Bağımsız sorun çözme becerilerinin gelişmesi desteklenir ve çocukların kendi ayakları üstünde durabilmeleri cesaretlendirilir.
Montessori Eğitimi’nde Hedefler
Montessori
Yöntemi çocuğun bir birey olarak tüm özelliklerini mümkün olabilecek en
ileri seviyede geliştirmesini hedefler. Bu yolda çocuğu, sorular üreten
ve sorularına cevaplar bulabilen biri olarak yetiştirmeyi hedefler.
Önemli olan kişinin kendine yeterli bir birey olabilmesidir. Montessori
Yöntemi özünde, üreten ve mutlu olan insanlar yetiştiren bir hayat
eğitimidir.
kaynak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
yorumlarınız benim için değerli...